Tips: How did I motivate myself

Assalamualaikum and hello everyone,


Selamat hari ke-12 Ramadhan. Sekejap sahaja masa berlalu kan? Adlin ada lebih kurang 2 minggu sebelum Adlin balik. Jadi, sekarang ni memang Adlin tengah busy dengan final exam, tapi baru satu paper yang dah habis. Five more papers to go.

Korang pernah tak rasa sangat tidak bermotivasi (unmotivated)? Adlin memang ada masa-masa tertentu dalam satu bulan tu, mesti akan ada hari yang Adlin rasa nak tidur je seharian tak nak bangun. Ataupun ada hari yang Adlin suka sangat bertangguh kerja, sebab malas tahap tak boleh nak cakap dah.

Bila dah jadi unmotivated macam ni, Adlin selalu cari beberapa cara untuk stay motivated. Jadi kat bawah ni Adlin nak share beberapa cara yang berkesan untuk Adlin supaya stay motivated, dan Adlin harap mungkin cara ni akan berkesan dekat orang lain juga ^^

1. Know your goals.

- Bagi Adlin, sebelum buat sesuatu pastikan kita tahu apa matlamat kita. Macam contohnya, kalau rasa penat sangat nak belajar ataupun rasa malas nak buat assignment, pastikan kita ingat balik apa impian kita masa kita masuk universiti. Macam Adlin, apa yang Adlin buat untuk terus bersemangat, Adlin akan ingat balik kenapa Adlin masuk universiti, dan yang paling penting sekali Adlin akan ingat yang Adlin masuk universiti untuk membanggakan mama dengan papa Adlin.

2. Start with little things.

- Untuk elakkan kita dari bertangguh buat sesuatu, apa kata kita mulakan dengan sesuatu yang sangat mudah dulu. Contohnya, kalau buat assignment, kalau malas macam mana pun, mulakan dengan buat cover page dulu. At least ada lah sesuatu yang dah siap. Adlin suka buat macam ni, lepas tu file words tu Adlin akan letak berterabur kat desktop laptop Adlin. Jadi bila Adlin tengok semak sangat, Adlin akan buat assignment tu.

3. Stay positive!

- Ni paling penting. Bagi Adlin bila kita nak buat sesuatu, jangan asyik fikir benda negative je. Contohnya, bila ada assignment kan, asyik fikir "Alah tak boleh ah buat assignment ni. Tak faham ah macam mana. Orang lain tak apa lah diorang pandai." Jangan lah macam tu. Stay positive. Kalau tak faham, baca banyak kali instruction and topic tu. Kalau tak faham juga, cari effort untuk faham kan. Kalau merungut je macam mana nak pandai kan?

Lagi satu, Adlin selalu berdiri depan cermin. Lepas tu cakap kat diri kita dalam cermin tu. "Kau boleh buat. Orang lain boleh kenapa kau tak boleh. Senang je semua tu." Cakap ah apa-apa yang positive, selalunya akan membantu.

4. Get motivation from people in your life or people that you don't know.

- Ni paling penting. Pastikan kita berada dalam kelompok manusia yang positive. Kurang luangkan masa dengan orang yang selalu berfikiran negative. Kita akan lebih senang untuk ambil semangat mereka yang positive. Kalau Adlin, bila tengah unmotivated, orang pertama Adlin cari adalah papa Adlin. Papa selalu bagi kata-kata positive, jadi Adlin akan rasa lega bila cakap dengan papa.


Papa definitely help me a lot during my hard time. 

Orang kedua yang Adlin cari bila Adlin unmotivated is Kim Namjoon aka RM from BTS. Memang kelakar bunyinya, tapi bagi Adlin, Namjoon banyak bagi semangat. Walaupun benda tu directly kat Adlin, Adlin rasa banyak dapat vibe positive dari dia. Macam contohnya, bila dia tulis kat fancafe, banyak benda yang dia cakap tu bawa kesan kat Adlin untuk Adlin terus stay motivated. Salah satu quote dari Namjoon yang Adlin suka sangat:

Wherever you are, you can't stay still. You have to keep running in order to achieve something. Just laying and sitting around won't change anything in each of our worlds. -140218-

Dan orang terakhir yang Adlin rasa dia bagi motivation untuk Adlin ialah Dr. Amalina Bakri. Bagi Adlin dia lah definisi work hard, play harder. Not only a doctor, she is a fashion enthusiast as well. Dah ah pandai sangat. Baru-baru ni dia cerita how she rejected Oxford and choose Cambridge instead. Bila tengok dia memang rasa motivated sangat.

Adlin harap dengan tips ni akan membantu orang lain juga untuk stay motivated! If you have any tips, do share at the comment section! ^^

Comments

Popular posts from this blog

Kenali warna dan jenis kulit kita

Review: Victoria secret's perfumes

Review : Sunk into the womb