Linjourney: Bandung Trip Part 2

Assalamualaikum and hello earthling,

I'm back again untuk last part of my Bandung Trip.

Third day
2 February 2018

Hari ketiga kami melawat kawasan Ciwidey, Jawa Barat. Destinasi pertama kami pada hari itu adalah di Kawah Putih. Kawah Putih ni adalah satu danau yang terbentuk dari letusan gunung berapi. Seperti namanya Kawah Putih, air danau tu memang berwarna putih-kehijauan sebab ada campuran belerang. Memang cantik sangat.

Cuaca kat atas tu sedikit sejuk. Tapi Adlin rasa macam biasa-biasa je. Maybe sebab Adlin macam polar bear kot huhuhu tak rasa lah sejuk sangat. Sebabkan danau tu pun ada campuran belerang, boleh bau tau belerang tu. Memng kuat sikit bau belerang tu. Adlin rasa kalau ada baby bawah dua tahun tak sesuai bawa pergi tempat ni. Oh and kalau ada baby pun, bawa baju tebal sikit untuk baby.

Cantik. Dia terletak antara dua gunung.

:D

Adlin dengan Kak Ain. Ni kami upah photographer untuk ambil gambar. Kat sini boleh minta photographer ambilkan. Kita cuma bayar duit gambar je (lebih kurang RM3 untuk softcopy dan RM6 untuk hardcopy).

Destinasi kedua kami ialah Glamping Lakeside. Tempat ni macam resort, tapi kami tak menginap kat resort tu. Kami cuma singgah dekat photospot je. Photospot ni sebenarnya restoran yang berbentuk kapal. Nama restoran tu Resto Pinisi. Dan untuk ke restoran tu, kita kena lalu jambatan gantung. Permandangan memang cantik sangat kat situ. Menghadap ke tasik.

Ada photospot sebelah bawah tu. Tapi Adlin malas nak turun.

Jambatan gantung menuju ke restoran.

Kawasan hadapan restoran tu ala-ala kapal. Pemandangan dari spot Adlin berdiri tu pun nampak tasik je semuanya.

Ni kawasan belakang restoran kapal. Sebelah bawah tu ada ladang tea. Ni Adlin nak turun tapi tak jumpa jalan turun pulak huhuhu

Adlin suka lalu kat jambatan tu, rasa nak lompat hahahaha tak panjang pun, pendek je. Tapi still tergantung lah. Adlin jalan sambil goyangkan jambatan tu. Walaupun kat situ ada restoran, tapi kami tak makan pun kat situ. Kami makan kat tempat lain. Dalam itinerary ada tulis strawberry farm, tapi kami semua dah terlampau penat dan lapar jadi tak turun pun ke strawberry farm tu atas kata majoriti. Adlin tak kesah pun, kalau turun pun okay tak turun pun okay.

Lunch. Terima kasih kak Nurul sebab belanja lunch sekali.

Kami terus menuju ke Cibaduyut selepas makan tengahhari. Kawasan ni memang kawasan shopping je lah. Tapi desebabkan masing-masing nak simpan duit untuk last day shopping, jadi kami tak lama pun kat kawasan tu. Singgah satu kedai jual kerepek dan pisang salai sebelum akhirnya kami pergi dinner. Makan ayam penyet lagi hehehe

Malam tu kami pusing-pusing kat kawasan hotel tu. Malam Sabtu, ramai orang lepak-lepak kat situ. Ada macam kawasan ambil gambar dengan hantu, ada busking. Lepas dah penat jalan, kami lepak kat satu kedai. Macam warung tapi memang selesa lah.

Nampak tak Adlin? hahah Adlin pendek duduk kat belakang, memang nampak kepala je lah.

Aunty Lin dan Kak Mai.

Coffee Shop yang kami singgah malam tu.

Adlin tak ingat nama makanan ni. Tapi diperbuat daripada pisang. Rasanya nama makanan ni nugget pisang. Topping tu ada green tea, milo dengan tiramisu. Lepas tu dia tuang susu pekat lagi. Sedap gila! Adlin suka yang green tea sebab manis tapi ada rasa pahit.

Ni pun pisang. Pun Adlin tak ingat nama benda ni, Pisang stick kot.

Forth day
3 February 2018

Dalam tentative itinerary, sepatutnya kami pergi Dago Dream Park baru pergi Pasar Baru. Tapi, hasil perbincangan semua, kami decide untuk pergi shopping seharian hahahah jadi seharian kami kat Pasar Baru. Dari pukul 9 pagi sampai pukul 3 petang kami ada kat Pasar Baru ni.

Ramai manusia. Adlin takut.

Sementara pilih telekung tu, kami ambil gambar.

Memang banyak benda dijual kat sini. Dari kain sulam, kain batik lepas, telekung sulam ala Siti Khadijah, kain cotton, blouse, seluar jeans. Macam-macam lah dijual kiranya. Adlin dalam tak nak shopping tu terbeli dua helai baju hahahha satu tu baju blouse labuh, comel sangat kain cotton. Satu lagi Adlin beli baju kebaya, tapi macam kardigan. Bila dah balik Malaysia, Adlin menyesal beli sehalai je blouse tu. Sepatutnya beli lah banyak sikit, boleh pakai pergi kelas ke. Nak berjalan pun boleh pakai.

Tengok makcik-makcik kumpulan Adlin tu pergi shopping, banyak betul barang diorang beli. Untuk pakai sendiri je banyak.

Lepas penat shopping, kami terus ke Toko Tiga, D Fashion Textile dan Cihampelas Walk untuk shopping lagi. Serious satu hari tu terasa masa berjalan dengan sangat laju sebab kami shopping je hahahah Adlin tak banyak gambar pun sebab tak tahu nak ambil gambar apa kat situ.

Dinner kami malam tu best. Makan baso. Baso kan ada meatball, set yang Adlin pilih tu meatball dia besar sangat. Besar penumbuk? Lebih kuranglah. Tapi rasa dia sedap. Nasib baik bahagian dalam meatball tu pun masak.

Ada banyak set. Yang sebelah kiri tu set A. Meatball dia pedas sikit. Yang kanan tu set C.

Besar gila meat ball dia. Tapi nasib baik sedap.

Lepas balik dinner, kami berjalan semula ke tempat yang dekat dengan hotel kami tu. Malam minggu ada macam uptown kat kawasan tu. Ramai gila manusia hahahah Adlin dapat lah sepasang kasut sarung kat pasar tu, sebab comel sangat. Adlin niat nak bayar sendiri tau, tapi anak aunty tu dah bayar dulu. Malam tu kami tak lepak-lepak sebab hari esoknya kami kena check out hotel awal.

Fifth day
4 February 2018

Last day kat Indonesia. Awal pagi lagi kami dah check out untuk teruskan perjalanan kt Jakarta. Kat Jakarta pun kami shopping lagi. Tapi tak beli apa pun kali ni, sebab tak ada benda menarik. Sepatutnya kami singgah kat Monas, Hard Rock Cafe tapi tak dapat singgah pun sebab tak cukup masa. Sedihkan? Sepatutnya flight kami dari Jakarta pukul 8 malam tau, tapi pihak airline tu dah mention (aka e-mail) lah yang flight kami delayed sampai pukul 9pm. So memang sepatutnya cukup lah masa nak pusing Jakarta. Lepas tu dia cakap tak jadi delayed. Lepas tu dah sampai airport awal, flight kena delayed lagi sampai pukul 10.25pm ke pukul 11pm.  Serabutkan. So banyak masa kat airport sahaja. Tapi tak apalah. Kami lepak-lepak je kat airport je.

Kat airport melayan si kecil Yasmin je.

Airport Jakarta. Cantik sangat. Adlin nampak gelap dalam gambar.

Dengan Alya. Alya ni anak aunty Lin.

Ni family aunty Lin (termasuk yang ambil gambar kami). Tengok Adlin tak malu duk sekali dengan family orang hahaha. Tapi family aunty Lin memang baik, and I blend in so well with them.

Walaupun trip kali ni terasa cepat je berlalu, I had a lot of fun and I learnt a lot of new things too. Adlin dapat tengok macam mana orang lain punya kehidupan. Betullah cakap orang "Kalau kita tak dapat melancong, bacaah buku. At least kita dapat belajar something." Ada ke orang cakap macam tu? Ke Adlin je memandai hahahahah

Adlin terhutang budi kat ramai orang masa trip ni. Aunty Lin sekeluarga, Kak Ain sekeluarga, Kak Mai and suami, serta Kak Nurul and suami. Adlin seorang diri kat negara orang dan diorang ni lah yang tengok-tengokkan Adlin. Lagi-lagi dekat keluarga Aunty Lin sebab belanja Adlin makan tengah hari untuk beberapa hari. Bersalah Adlin.

Sekarang ni Adlin tengah pujuk papa nak pergi Yogyakarta bulan August ni. Haraplah papa bagi pergi hahahaha dari pengalaman papa dengan mama, situ lagi best. Yogyakarta bukan kawasan shopping tapi kawasan adventurous. Naik jeep, lalu jambatan gantung yang lagi panjang, naik kayak. Adlin suka sangat activity lasak macam tu. Kalau siapa ada pengalaman pergi Yogyakarta, share lah dengan Adlin ye! Till we meet again in next post :)

Popular posts from this blog

Kenali warna dan jenis kulit kita